Tidigare brandhändelser,varför jag är så rädd

För lite mer än ett år sedan brann våran tvättstuga upp. Den ligger i källaren på vårat hus. Grabben satt och kolla på bolibompa och jag grejade nåt med lillan. Och vid denna tidpunkt var jag och barnens pappa fortfarande sammanboende. Vi började känna en stark röklukt så barnens pappa försökte kolla var det kom ifrån. Han tittade ut genom fönstret och även gick ut på balkongen och ser massor med folk och brandbilar. Han skriker till oss att det brinner nånstans. Jag blir alldeles chockad, men lugn. Han blev väldigt orolig och nästan lite hysterisk att vi skulle klä på oss och skynda oss ut. Vid det laget var trappuppgången alldeles rökfylld och nånstans i bakhuvudet hade jag hört att man skulle hålla sig inne med stängda dörrar. Men vi började klä på barnen och irra runt som yra hönor. Kändes som evigheter. Jag började packa skötväskan med grejer!? Efter en stund började några grannar banka på våran dörr och då var vi i princip färdiga för att springa ut (vi bor på andra våningen) jag tog lillan och pappan tog grabben. Jag tryckte hennes ansikte mot min axel och sprang ner. När jag kommer till första våningen så är det alldeles svart av rök och man såg ingenting. Jag höll andan och sprang igenom. Vi kom ut helskinnade allihop. Men grabben var väldigt rädd och jag också. Vi fick gå in efter några timmar igen. Under tiden var vi hos min mormor och värmde oss.  Efteråt fick jag bekräftat det jag hade hört i mitt bakhuvud. Man ska ju stanna inne tills man får hjälp ut om det behövs. Jag blev så ledsen på mig själv för vad jag hade utsatt mina barn för. Tänk om de hade fått lungproblem eller nåt värre. Den händelsen har satt sig ganska djupt i mig. Jag vet fortfarande inte exakt hur man ska bete sig vid brand... Några veckor senare så hör vi ett svagt tjutande. Jag går ut i trappen för att kolla vad det är. Det kommer från grannen bredvids lägenhet. Jag visste att de inte var hemma, men att de hade varit hemma för en stund sen. Jag ringer 112 och de kommer. Grabben var jätterädd stackarn. Brandkåren fick klättra in på deras balkong och bryta sig in. Det visade sig vara falsklarm. Deras brandvarnare hade bara börjat tjuta utan anledning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0